Folosirea corecta a sistemului de franare ABS

Folosirea corecta a sistemului de franare ABSAtunci cand conduci in conditii de drum alunecos, sistemul de franare ABS reprezinta un avantaj urias in ceea ce priveste siguranta. Insa este foarte important sa stii cum sa il folosesti in mod corect.

Sistemul anti-blocare a franei (ABS) este o dotare standard pentru cele mai multe dintre masinile moderne, datorita legislatiei care in multe tari a impus obligativitatea dotarii masinilor produse in masa cu sistem de franare ABS. Sistemul utilizeaza echipamente electronice pentru a optimiza eficienta unui sistem de franare obisnuit, si este un plus urias in materie de siguranta fata de masinile care nu sunt echipate cu ABS, si care se bazeaza numai pe sofer pentru a scoate tot ce e mai bun din sistemul de franare disponibil.

Majoritatea conducatorilor auto stiu, desigur, ca masina lor este echipata cu sistem de franare ABS, insa putini stiu la ce anume foloseste acest sistem si cum functioneaza el.

Cum functioneaza sistemul de franare ABS?

Efortul maxim de franare necesar in cazul unei franari de urgenta determina blocarea rotilor si derapajul. Senzorii ABS montati pe fiecare roata a masinii detecteaza momentul in care roata incepe sa nu se mai miste sau sa se blocheze: in acest punct incetinirea se face mult mai lent decat in conditii normale, iar masina nu mai poate fi virata. Conducatorul devine astfel un simplu pasager al unei masini pe care nu o mai poate tine sub control si care, cel mai probabil, va derapa sau va face un accident.

Daca presiunea franei – care este aplicata printr-un fluid pompat in sistem ca rezultat al apasarii pedalei de frana – este eliberata imediat, franele sunt libere iar volanul si rotile masinii se pot roti din nou. Aceasta interventie se intampla de cateva sute de ori pe secunda. Eliberand si apasand frana, sistemul ABS al masinii previne derapajul, permitand soferului sa continue sa vireze masina. Deci in principiu, sistemul ABS face exact ceea ce promite: previne blocarea rotilor la franare, conferindu-ti mai mult control si permitandu-ti sa virezi.
In multe aspecte, echipamentele electronice efectueaza o franare cadentata, in care soferul pompeaza pedala de frana pentru a preveni blocarea rotilor. Aceasta permite soferului sa mentina controlul volanului, care se pierde atunci cand rotile sunt blocate.

Soferii vor putea sa isi dea seama cand se activeaza sistemul ABS al masinii, pentru ca atunci cand apasa frana, pedala acesteia pulseaza rapid sub picior.

Multe masini moderne au sisteme de siguranta integrate care vor tensiona si centura de siguranta si vor activa chiar si luminile de avarie atunci cand exista o situatie de franare extrema.

Este sistemul ABS infailibil?

Cu toate acestea, sistemul de franare ABS nu este un sistem de siguranta impenetrabil. El nu reprezinta o scuza pentru a te avanta in pericole si nu inseamna ca poti conduce lipit de vehiculul din fata. Este adevarat ca te ajuta sa reduci distanta de franare, insa este recomandabil in continuare sa mentii distanta fata de masina din fata, astfel incat sa nu fie necesar sa activezi sistemul ABS. In plus, pe suprafete alunecoase, trebuie sa tii cont ca sistemul ABS nu functioneaza la fel de bine, iar pe gheata, nimic nu te va opri, cu exceptia lovirii de bordura sau de un alt obiect care se afla pe marginea drumului. Mentinerea vitezei sigure este cheia pentru siguranta ta si a celorlalti pasageri din masina atunci cand conduci in conditii de iarna.

Franarea fara ABS in conditii de urgenta

Toate masinile moderne de serie construite din 2004 incoace sunt echipate cu ABS prin lege, dar anumite masini sport sau masini mai vechi pe care multi dintre noi inca le mai conducem sau le mai cumparam datorita pretului redus de achizitie, este putin probabil sa fie echipate cu sistem de franare ABS.

Insa conducatorii auto pot oarecum sa isi creeze propriul lor sistem ABS intr-o masina care nu are asa ceva, folosind metoda franarii cadentate despre care am vorbit mai sus.

Daca mergi prea repede in conditii de drum alunecos sau umed si incerci sa opresti dintr-o data, este foarte probabil sa te trezesti cu rotile blocate si cu o masina care incepe sa derapeze. Pentru a opri masina in aceste conditii fara sa ajungi in situatia in care sa derapezi, pompeaza ritmic cu piciorul in sus si in jos pe pedala de frana. Aceasta va functiona practic ca o replica a ceea ce face un sistem de franare ABS, desi nu va fi in niciun caz la fel de rapid sau la fel de eficient. Aminteste-ti sa privesti in directia in care vrei sa se duca masina si sa intorci de volan in directia respectiva, fara sa ingheti de panica, pentru ca astfel nu vei face decat sa blochezi rotile si sa faci un accident.

Evitarea coliziunii cu sistemul de franare ABS

Sistemul de franare reprezinta un ajutor fantastic pentru siguranta soferului, insa numai daca stii ce anume face acest sistem si cum trebuie el folosit in situatii de urgenta, ceea ce din pacate foarte multi conducatori auto nu stiu. Principalul avantaj al sistemului este ca permite aplicarea unei forte maxime de franare, insa, in acelasi timp, soferul poate si vira, astfel incat sa evite o potentiala coliziune. Tot ce trebuie sa faci pentru a permite sistemului ABS sa functioneze este sa calci pedala de frana la podea, iar partea electronica va face restul. Aminteste-ti intotdeauna ca directia va functiona in continuare.

Cu toate acestea, multi dintre soferi se vor panica adesea si vor continua sa priveasca inainte, fara sa foloseasca volanul astfel incat sa evite o potentiala coliziune. Pentru a impiedica asta sa se intample, spune-ti tare “franeaza si vireaza!”. Daca vei spune tare asta, te va ajuta sa iti focusezi gandirea si vei castiga timp sa actionezi in mod adecvat pentru a evita sa lovesti ceva.

Iarna, sistemul de franare ABS nu este la fel de eficient, si e posibil sa fie necesar sa recurgi la metoda de franare cadentata de mai sus, pentru a scoate maximul posibil din sistemul de franare standard cu care este echipata masina ta.

Pasi in istoria sistemului de franare ABS

Sistemul anti-blocare a rotilor ABS a fost dezvoltat in 1929 pentru a fi utilizat la avioane, iar pentru masini primul sistem de acest tip, complet mecanic, a aparut pentru prima oara in 1966, pe o masina de curse Jensen Ferguson Formula si apoi pe un model experimental cu tractiune integrala Ford Zodiac, insa a fost considerat un sistem scump si nesigur.

Dezvoltarea ulterioara a fost una lenta, astfel ca majoritatea conducatorilor auto au avut de asteptat pana la jumatatea anilor 1980 pentru a putea cumpara masini echipate cu ABS.

Informatii oferite de WeltKlasse Automobile, importator si distribuitor autovehicule second-hand.

Exit mobile version