Cand ne gandim la „turbo”, imaginatia noastra se indreapta spre masini de viteza si sport. Se crede ca un turbo este util doar daca doriti sa aveti o masina cu performante mai mari in ceea ce priveste viteza.
Dar asta nu este tot, o incarcare turbo te va face sa mergi mai repede, precum si mai multe economii. Daca va ganditi sa cumparati o masina turbo, incercati sa va ganditi la toate beneficiile pe care le poate aduce o alegere de acest tip si daca este in conformitate cu ceea ce aveti in minte.
Ce este Turbosuflanta?
Turbosuflanta este un compresor centrifugal care functioneaza prin intermediul unei turbine centripete a carei miscare este reglata de fluxul de gaze de esapament din care este investit.
Unul dintre principalele mecanisme este acela ca, cu cat turbina se roteste mai repede, cu atat depinde mai putin efortul de pompare a aerului.
Debitul de aer creste odata cu patratul vitezei de rotatie si, daca o turbina la 80.000 de rotatii pe minut este capabila sa pompeze aproximativ 0,4 metri cubi de aer pe secunda, 160.000 pompeaza de patru ori mai mult, in timp ce suprapresiunea creste de la 0,2 bar la 1,6 bara cu o crestere „de opt ori”. Acest lucru motiveaza raspunsul initial lent. Cumpara turbosuflante Cluj SH.
Cum se face un turbo-supraincarcator
Aspectul este standard de catre oricine este produs, forma este aceeasi si principiile de functionare sunt aceleasi. Singura parte care poate diferi este supapa Wastegate.
Turbosuflanta este formata din:
- un ventilator miscat de gazele de esapament care este continut intr-un corp (melc), de obicei din fonta si cu forma unei spirale
- un corp central pentru sustinerea rulmentilor si pentru a lubrifia axa care tine impreuna cele doua ventilatoare
- un al doilea ventilator care aspira si comprima aerul continut intr-un corp de aluminiu cu forma „spirala” – rotor compresor.
- Aceasta supapa este cea mai importanta: diametrul, inclinatia si inaltimea lamelor si viteza de rotatie in raport unul cu celalalt creeaza campul de functionare in care va fi efectuata functia si eficienta intregii turbine.
Ce este supapa de deseuri?
Acesta este un dispozitiv care deschide o supapa si permite ca o parte din gazele arse sa iasa in evacuare, ceea ce ar determina turbina sa se invarta prea repede, pompand prea mult aer si crescand presiunea prea mult.
Actionarea acestei supape poate fi mecanica, pneumatica sau electronica sau gestionata de o unitate de control, iar reglarea Wastegate este de obicei asigurata pentru a optimiza functionarea acesteia. Supapa poate fi pozitionata aproape de piulita sau plasata pe galeria de evacuare.
In plus fata de cele doua supape, exista un alt dispozitiv care controleaza presiunea de crestere: supraincarcarea, care poate fi controlata mecanic sau electronic. Functia sa este de a obtine varfuri de putere prin intarzierea interventiei supapei, cresterea presiunii si mentinerea acesteia pentru un timp prestabilit. Dupa aceasta faza, hasul de gunoi revine la niveluri normale, readucand presiunea de boost la valoarea setata.
Functia intercoolerului
Intercoolerul are sarcina de a raci aerul de alimentare al motorului: cu cat temperatura aerului este mai mare, cu atat se extinde si devine mai putin densa si la aceeasi presiune, este pompat mai putin aer in motor; eficienta scade si riscul unui motor turbo, autoaprindere, creste.
Intercoolerul are nevoie de un flux mare de aer prin el pentru a-si face treaba bine, astfel incat aerul trebuie sa curga liber. In plus, cu cat este mai mare dimensiunea suprafetei disipatoare, cu atat este mai mare puterea cu aceeasi presiune.